LillaLudvig&Jag

Saft saft och massa sylt

Kategori: Allmänt

Idag gjorde jag saft och sylt för första gången det var ju jätte enkelt... Jag har väl varit för bekväm och slö för att göra sånt själv men nu kommer jag alltid att göra egen saft och sylt.
Jag tog alla bär och rabarber jag hade i frysen och fick 8 liter saft och 7 burkar sylt där blandningarna var svart/rödavinbärs, rödavinbär och jordgubb, röda/svartavinbär o jordgubb och sen rabarber och krusbär.
Måste köpa på mig lite fina burkar/flaskor eller kanske hitta något fint tyg och sätta över locken.
Men detta får funka för denna gång.
 
Så här kommer det enkla receptet för hemmagjord saft och sylt
 
Saft
 
2 l    Svarta vinbär
6 dl  Vatten
6 dl   Strösocker, 8per liter avrunnen saft)
 
Tillagning
 
1. Koka upp vatten i en stor kastrull. Lägg i bären och koka ca 10 min.
2. Häll massan i silställning och låt den självrinna ca 3 min.
3. Mät upp saft och socker. Koka upp saften och rör ner sockret
    Dra grytan åt sidan och skumma (ta bort allt skum innan ni häller upp)
4. Fyll saften på rena varma flaskor.
 
Saftsylt, eller eftersylt som den också kallas, är ett fantastiskt sätt att göra det mesta av situationen när man kokar saft. När man pressat juicen ur frukt och bär genom silduken kan man nämligen återanvända bärmassan som blir över till att göra en väldigt trevlig sylt. Snabbt som attan går det också. Konsistensen brukar bli lite mer som äppelmos än klassisk sylt, men i övrigt går den att använda till precis samma saker.

Recept
 
3 dl bärmassa
1½ dl syltsocker
ev. lite vaniljpulver

Blanda allt i en kastrull och koka under omrörning i ett par minuter tills sockret löst sig helt. Häll på ren, torr glasburk och förvara kallt.




KLART!!
                          
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: